9 september

Nu börjar det kännas som att skolan kommit igång på riktigt. Vi har fått våra första uppgifter och den ena ska lämnas in redan nästa vecka. Igår var jag i skolan från 10-17 vilket borde kännas som väldigt lång tid, men det gick ganska fort faktiskt, för en del av tiden var vi ute med klassen och fotograferade ett område nära skolan. Detta hör till första uppgiften i kursen "Grafisk form och layout i byggd miljö", vilken innefattar att vi med ett enda foto ska försöka få en förskönad bild av ett område som inte är så, för att citera min lärare; "jättesexigt". En väldigt flummig uppgift för vi har inte direkt fått några mer riktlinjer än att vi ska ta en bild som ska fånga vår tänkta målgrupps intresse. That's it. Samtidigt är det kul att vi får göra lite som vi vill. Det blir nog förhoppningsvis bra.

Den andra uppgiften vi fått, och som ska lämnas in på torsdag nästa vecka, är i kursen "Byggd miljö: Arkitekturens grunder". Där har vi fått välja en ritning till ett gammalt hus som finns nånstans i Malmö, och till nästa vecka ska vi göra en egen, väldigt detaljerad ritning av detta husets Entré, så igår efter skolan var jag och fotade entrén för att få bilder av hur det verkligen ser ut. Som tur är hade jag lyckats välja ett hus som inte hade massor med små snirkliga detaljer runt entrén som många andra hade. Skönt! Känns inte alltför omöjligt att hinna klart med ritningen på en vecka då. Vad som dock känns lite jobbigt är att jag inte lyckats få tag på allt material som behövs till kursen än. Har lyckats få tag på det mesta, till och med en batteridriven suddmaskin (liksom va?), men jag saknar fortfarande en T-linjal, som tyvärr känns som en väldigt viktig sak. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det, med tanke på att affärerna säger att de kanske får in nya nästa vecka och ritningen ska ju lämnas in nästa vecka. Hm. jag får väl försöka fixa det med en vanlig linjal eller nåt.

Idag var det kårens dag på Kranen, vilket innebar att det var jakt efter gratisgrejer som stod på schemat för mig och två av mina klasskompisar. Vi lyckades få en hel del skojigt, t.ex. schampoo, balsam, energidryck, kollegieblock och massa mer. Det gäller att vara snål när man är fattig student och därför tas gratissaker tacksamt emot!

Måste bara säga att jag har lyckats ganska bra med det här att flytta hemifrån hittills. Har lagat mat OCH diskat två dagar i rad nu. Duktigt av mig. Hoppas det håller i sig bara.

- Paulina

Kommentarer
Postat av: Jonas Bremholt

Hej Paulina!



Det är verkligen jättekul att kunna läsa här om vad du har för dig i Malmö. Du skriver verkligen jättebra och underhållande. Det är helt uppenbart att du valt en utbildning som passar dig perfekt. Snart kommer vi och hälsar på. /Jonas

2009-10-02 @ 23:48:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0