c.. ch... chi.... CHINA !

Snart är det dags igen! På lördag bär det av till Kina, för andra gången för min del, men den här gången är det med klassen! Resan som vi sett fram emot och pratat om ända sedan vi fick reda på att vi kommit in på GPT för nästan tre år sedan, nu är den endast 4 dagar bort! Känns helt ofattbart, och klassen har en aning hysteri just nu, och är inne i nån slags Kina-trans, och det lär bli ännu värre de närmaste dagarna. Denna vecka är det projektvecka och vi förbereder och laddar för fullt. Nästan inga vanliga lektioner, utan all tid i skolan går till att färdigställa de olika gruppredovisningarna som vi kommer att göra på plats i Kina. Det är tio grupper med 3 personer i varje och varje grupp har en plats eller ett ämne de kommer att prata om. Min grupp drog vinstlotten och fick Konfucius och Konfuciustemplet som vi kommer att besöka i Beijing. Helt ärligt hade jag ingen aning om vem detta var igår när vi fick reda på våra ämnen, men efter en dags arbete har jag nu förstått att det var en Kinesisk filosof. Kanske inte det mest intressanta jag stött på, men det duger faktiskt.
          Vi kommer att vara borta i ungefär 2 veckor, 21mars-5april. Under den här tiden kommer vi att besöka två skolor, en i Beijing och en i Shanghai, Kinesiska muren, flera olika historiska platser och även göra studiebesök på Volvo och Ericsson. Däremellan ska vi hinna med Peking-opera, Shanghai-muséum och givetvis massa shopping. Det är alltså ett totalt fullspäckat schema och jag har inte riktigt kommit underfund med när vi ska hinna sova egentligen. Jag tror bestämt att det här kommer bli en resa vi sent kommer att glömma.
          Samtidigt som det här kommer bli galet roligt, känner jag också en viss ångest över att vara med klassen så intensivt i två veckor. Jag får panik bara jag tänker på hur extremt hysteriska vissa kommer vara och bara vilja springa runt och göra allt på en gång. Tänk bara bussresan till landvetter på lördag. Jag har en känsla av att det inte kommer vara tyst en endaste sekund och alla kommer springa fram och tillbaka i bussen och vara minst sagt uppspelta. Ibland önskar man faktiskt att alla bara kunde chilla en aning. Självklart kommer jag också vara uppspelt och förväntansfull, men samtidigt tror jag att det inte är en riktigt lika stor grej för mig som det är för alla andra i klassen. Jag har varit i Kina förut, och vet att till exempel Kinesiska muren inte är så himla cool som alla tänker och tror. Visst, det är ett riktigt maffigt bygge, men vadå? Det är en mur, man går lite, kollar på utsikten, tar några kort, och sen ja vadå? Den är inte så speciell faktiskt. Detta säger jag absolut inte för att skryta om att jag har varit där förut, utan jag tycker bara att det är jobbigt när folk blir helt hyper.

Men som sagt.. det kommer trots allt att bli en galet kul resa, även om jag säkerligen kommer sakna Sverige en del. Kommer nog sakna min sköna säng, svensk god mat och framförallt Rasmus :)




men...
Ipoden är fulladdad med musik och filmer, pengar är växlade, passfotot är lika fult som alltid, kameran är framplockad, tandborsten nedpackad, glatt humör finns där nånstans och visum och biljetter är klirrade.
Alltså.. Jag är redo ;D


Puss på er, sakna mig inte för mycket :)

RSS 2.0