30 januari

Idag fick jag skotta, igen! Som tur var var det inte särskilt jobbigt eftersom det var pudersnö. Kallt var det däremot. Hönorna verkade inte heller särskilt förtjusta i att gå ut idag. Jag försökte få bort lite snö från deras lilla hönsgård, men kom inte åt särskilt mycket, så de fick pulsa omkring helt enkelt.

Jag har använt mina nya träningsbyxor idag. Har inte skrivit det här, men jag köpte träningsbyxor häromdagen, såna där sjukt tajta och äckliga som jag har hatat i princip hela mitt liv. Jag kände dock att det var dags att bli en "äkta träningstjej" och ha på mig såna där läskiga byxor som 99% av alla tjejer som tränar har. Jag kompenserade det dock med att ha på mig en stoor t-shirt till de läskiga byxorna idag. Det tar nog några gånger på gymet innan jag har vant mig vid dem.

Imorgon blir det förmodligen träning igen, men sen måste jag skriva mitt tal som jag ska hålla på onsdag. Det ska vara fyra minuter och jag tänkte prata om byggnaden "Shanghai World Financial Center" som är världens tredje högsta byggnad och den som vi var uppe i med klassen när vi var i Kina. Jag har i alla fall bestämt mig för att skriva klart talet helt imorgon så att jag bara behöver öva fram till onsdag.

Nu blir det snart sova :)
- Paulina


26 januari

Vuxenpoängen bara flödar! I lördags till exempel så skaffade jag mig ett Ica-kort (!) och igår var jag och handlade mattor till vardagsrummet och en ny grön växt till mitt kök. Jag hade även tänkt skryta om att jag höjt mitt cykelstyre, som jag tänkt göra i flera månader. Detta går dock inte att skryta om, eftersom jag misslyckades totalt. Jag försökte faktiskt men det gick åt skogen. Har bestämt mig för att skylla på verktygen, elller kanske cykeln. Det är definitivt inte mig det är fel på i alla fall.

Egentligen borde jag inte sitta här och skriva. Eller jo, det är precis vad jag borde göra, men inte här på min blogg. Jag borde stänga av internet, öppna ett word-dokument och skriva min del till redovisningen som ska göras på fredag. Det är egentligen extremt lätt, då jag ska skriva om Borås. Uppgiften  är nämligen att presentera ett byggnadsprojekt för en "byggnadsnämnd" som ska passa på en stor tomt i en mellanstor kommun i Sverige. Jag kom med den exemplariska idén om att min grupp skulle tänka sig Borås. Vi har bestämt oss för att skapa en fritidsgård med tillhörande idrottshall på en tomt (egentligen en skog som vi har "råkat" elda upp) som ligger nära Daltorpskolan. Jag har egentligen ingen koll på om det finns något behov av en sådan anläggning där, men vi bestämmer helt enkelt att det finns det. Vem har sagt att allt behöver vara sant liksom? :)

Min del i redovisningen skall med tanke på att jag är BoråsarN innehålla en slags områdesbeskrivning och en förklaring av behovet. Fint. Det ska ta ungefär 2 minuter vilket är väldigt kort tid så därför är det bara för mig att sätta igång och skriva. Hur simpelt som helst... om det nu inte hade varit så himla svårt att få tummen ur röven och sätta igång med allt som har med skola att göra. Det är som vanligt med mig, men jag ska iaf få det klart ikväll! Det måste jag.

- Paulina

24 januari

Nu har hostan också kommit. Och huvudvärken är på väg.. Jag är verkligen inte det minsta sugen på att vara i skolan imorgon klockan nio. Föreläsning till tolv och sen ska en tredjedel av klassen ha övning i Digitala verktyg. Jag hoppas verkligen inte att jag är i den tredjedelen, för jag behöver dessutom jobba med gruppen till redovisningen som är på fredag. Vi får väl se hur pigg jag är..

Nåväl, nog med självömkan nu. Tänkte faktiskt sova nu så jag blir lite piggare imorgon. Måste bara berätta om en sak som hände innan idag. Som ni vet var min kusin Elias nere över helgen med Pappa och Gunnel. Innan när han lekte lite med sina bilar på golvet så reste han sig plötsligt och gick och kramade mig och sa "Jag älskar dig". Jag smälte inombords kan man lugnt säga! Min älskade lilla kusin :)

God natt och sov gott
- Paulina

23 januari

Igår kom pappa, Gunnel och Elias ner till mig i Malmö. De hade med sig alla mina julklappar, resten av mina kläder, ullared-inköp och lite till vilket var mycket trevligt att plocka upp. Det var väldigt trevligt att träffa pappa och dem också, givetvis!

Idag har jag visat runt dem lite i Malmö, bland annat var vi i min skola och kollade lite. Kändes ganska ödsligt såhär på en lördag måste jag säga.. Vi kollade även in Turning Torso (börjar bli en vana för min del nu) och åt lunch inne i centrum.

Jag har förresten gått och dragit på mig en ordentlig förkylning. Näsan rinner oavbrutet hela tiden och jag känner mig lite allmänt bedrövlig sådär. Har som tur är inte ont i halsen eller nån hosta, men det lär väl komma.. Det brukar det göra. Så till alla er som läser detta nu: Tyck synd om mig för bövelen!! Jag hoppas verkligen att det går över snabbt, för vi har en gruppredovisning på fredag och om den inte går bra riskerar man underkänt i kursen! Helt galet intensivt med en kurs som bara är 5 veckor, men det blir nog kul.






- Paulina

21 januari

Idag hade vi vår första övning i Muntlig framställning, vilket innebar fyra timmar av lite teori, röstövningar, andningsövningar, korta tal osv osv. Det var lite nervöst vissa stunder men det var faktiskt riktigt roligt. Vi fick även uppgiften att göra ett 4 minuters föredrag till om två veckor. Det ska handla om valfritt ämne men "inom ramen av vårat förmodligen framtida yrke" dvs. arkitektur. Det jobbiga är att det ska filmas och sedan analyseras, men det är skönt att vi bara är en grupp på ungefär 10 personer.

Har idag även tränat på friskis för första gången sedan jag kom ner. Gick till gymet och var rätt taggad innan faktiskt, men när jag väl var där försvann motivationen rätt snabbt. Jag tränade dock i drygt en timma innan jag till slut gav upp och cyklade hem. Bestämde mig för att köra lite spinning och indoorwalking nu det närmaste istället, vilket jag tror är lättare att motivera sig till och komma igång med. Jag måste verkligen ta tag i min träning igen nämligen. Saknar min motivation som jag hade för drygt ett år sedan, då jag tränade ungefär 3 gånger i veckan. Dit vill jag tillbaka!

Nu blir det sova och sen upp "tidigt" imorgon för att släppa ut hönsen och ge dem mat. Skolan börjar dock inte förrän klockan ett med en två timmars föreläsning. Sen är det redan helg och på kvällen kommer pappa, Gunnel, Elias och eventuellt Johannes ner och hälsar på och har med sig alla mina finfina julklappar! Det ser jag fram emot!

- Paulina

19 januari

Då var man alltså här. I Malmö alltså. Har även lyckats handla lite ikväll, då mitt kylskåp inte innehöll alltför mycket ätbart igår när jag kom ner. Det var en del som behövde inhandlas och jag stod ett bra tag och våndades över om jag skulle ta en vagn eller inte. Att handla med vagn känns ju så otroligt vuxet och läskigt, så det slutade med att jag tog en korg i alla fall. Jag ångrade mig så fort jag lagt ner påsen med potatis i botten; detta skulle aldrig gå! Men det gjorde det! Galet rågat blev det, men det gick!

De närmaste två veckorna är jag förövrigt hönsvakt, brevbärare och plogbil. Det vill säga att jag ska mata och släppa ut/in hönsen, ta in posten och skotta om det kommer någon snö. Allt detta eftersom min hyresvärd och hans sambo är på Kuba och semestrar i två veckor. Är en aning avundsjuk faktiskt, men jag skulle iaf få avdrag på nästa hyra för allt jobb.

Just nu håller jag på att tvätta lite förresten. Måste vänta på att maskinen ska bli klar så att jag kan hänga upp tvätten och sedan sova. Det störande är att det egenligen skulle varit klart för typ 2 timmar sedan, eftersom jag startade maskinen vid halv åtta. Dock insåg jag när den var klar och jag skulle ta ut tvätten att den var helt torr. Det visade sig att vattnet till maskinen inte varit påslaget! :O Det känns verkligen som en sak som bara jag lyckas med!! Så sjukt irriterande..

- Paulina

18 januari

I skrivande stund ser jag hus och åkrar fara förbi utanför det en aning smutsigq fönstret. Det är grått, trist och kallt väder ute men jag har det varmt och skönt här inne i bussen. Jag tar just nu en liten paus från mitt "Alice in Wonderland"-tittande. Jag har lovat min "låtsaskusin" att jag ska se denna film i nästan ett år nu, då vi i vår har planer på att gå och se den nya otecknade Alice in Wonderland med bland annat Johnny Depp. Nu när jag då sitter här på bussen och väntar på att få komma fram och hem så har jag ju all tid i världen, eller åtminstone några timmar, på mig att se denna utomordentligt fascinerande film.

Vart är jag då påväg? Jo, jag skrev ju hem, och det kan man på sätt och vis kalla det. Malmö, min nya hemstad, skall åter intas efter ett månadslångt och härligt lov. Jag kan minsann lova att det var svårt att packa ner det sista och säga hejdå i förmiddags. Tårarna kom, vare sig jag ville det eller inte, en sån lipsill som jag har blivit. Samtidigt som det känns trist att lämna Borås, familj och vänner känner jag mig taggad inför en ny termin i skolan och det ska bli roligt att komma tillbaka till Malmö, som jag faktiskt trivs oerhört bra i.

Dessutom har jag planer på att komma hem till Borås och hälsa på igen den 5-7 februari, så det är ju inte alltför lång tid kvar tills jag får träffa alla underbara Boråsare igen.

- Paulina

8 januari

Ikväll har jag äntligen lagt in alla foton från kameran till datorn som jag har tagit den senaste månaden. Därför tänkte jag lägga upp lite bilder som (nästan) kan få tala för sig själv och så slipper jag skriva och berätta allt som jag missat den senaste tiden då jag varit alltför dålig på att uppdatera här.


Fredrik börjar bli trött inne på Gekås.


Julklappsshopping i Ullared med Rasmus, Siri och Fredrik.


Nästan alla julklappar inslagna.


Min julklapp till min "låtsaskusin".


Två snygga snögubbar mötte oss när vi kom till pappa på julafton.


Julklappsutdelning.


Visst ser det åtminstone lite kaotiskt ut...?


GPT-reunion på annandagen, med beerpong.


Maten vi åt på nyårsafton, firande av mormor som fyllde 80 år.


Tolvslaget.


Tjusigt.


Pimpling på sjön en fin dag (som råkade vara den kallaste på länge).


Min skitsnygga snöängel.


Elias åkte skridskor för första gången på sina julklappsskridskor.


Julgranen för detta år hade gjort sitt..


Som sagt... Görsnygg!


Pulkaåkning med lillebrorsan.



- Paulina




RSS 2.0