30 december

Jag får ganska dåligt samvete när jag tänker på att bloggen nu för tiden faktiskt, men inte hjälper det, jag skriver ändå allt mer sällan. Det har varit likadant tidigare gånger som jag försökt mig på det här med bloggande. Jag tänker dock att jag ska sätta fart igen sen när jag är nere i Malmö. Nu här hemma i Borås har jag så himla mycket för mig hela tiden att jag inte hinner (orkar) skriva på bloggen.

I alla fall så tänkte jag skriva lite kort om julen. Julafton spenderades först hos pappa där det var jullunch klockan ett med släkt och så. Efter kalle anka, som var lika tråkigt som vanligt, var det julklappsutdelning och sedan bar det av hem till mormor och morfar där det blev ännu mer julklappar och sedan lite gröt och mackor med julskinka. Jag fick massor med fina och bra paket. Jag kunde faktiskt pricka av hela önskelistan. Fick bland annat en dammsugare, vilket kanske inte är så roligt egentligen, men ack så nödvändigt. Fick även en smörgåsgrill, bakformar, ipodhörlurar, datorväska (vääldigt behövligt, det vet mina vänner nere i Malmö), filmer, smink osv. osv. Tänker inte skriva upp alla julklappar här, jag vill ju liksom inte skryta. Hihi ;)

På julaftonskvällen gick jag ner till Rasmus och hans familj som bor i närheten av mormor och morfar. Där bytte jag också lite julklappar och av Rasmus fick jag One Tree Hill säsong 6 på DVD. Perfekt! :D

Imorgon är det nyårsafton och då blir det till att fira min mormor som fyller 80 år. Vi ska fira med närmaste familjen bara här hemma hos oss med god mat och så. Senare och vid tolvslaget har jag inga planer för vad jag ska hitta på ännu. Kanske letar jag reda på min pojkvän som jag jag kan pussa gott nytt år eller så hittar jag kanske några andra att vara med. Vi får se helt enkelt :)

- Paulina

20 december

Nu när jag är hemma har jag så mycket att tänka på att jag knappt hinner med att blogga. Samtidigt så är det ju faktiskt för er här hemma som jag i huvudsak skriver för, och nu har ni ju koll på mig ändå. Vad jag däremot kan skriva lite snabbt om är att jag i Torsdags åkte iväg till Ullared med Rasmus. Dit åkte även två av mina klasskompisar från Malmö, så vi träffades där och shoppade julklappar för fullt. Var riktigt trevligt, och det var väldigt roligt att få köra bil igen. Det är verkligen jättetråkigt att inte ha möjlighet att köra nånting nu i Malmö när jag väl har mitt körkort. Därför tänker jag köra så mycket bil som jag bara kan när jag är hemma i Borås. Jag har till exempel kört varje dag nu sedan jag kom hem. Har bland annat agerat fylletaxi åt min bror och sedan min kära pojkvän och hans vänner. ^^

Idag blir det nog till att slå in alla julklappar, som äntligen blev färdigköpta igår. Ska satsa på snyggaste paketen även i år. För även om jag inte fick nån slags utmärkelse för det, så anser i alla fall jag att mina paket var galet snygga förra året! Sedan ikväll så blir det Liseberg. Är riktigt fint väder idag, även om det är kallt, så det kan nog bli trevligt. 

Kan ju förresten passa på att säga att jag fick VG i kursen Arkitekturens Grunder. Hade VG på alla tre delmoment, så jag är riktigt nöjd! Nu återstår det bara att vänta på resultatet på de två andra kurserna, men de kommer nog inte förrän efter jul, så jag kan ta det lugnt och bara chilla heela jullovet! Underbart!

- Paulina

15 december

Imorgon ringer klockan 04.30. Sedan bär det äntligen av hemåt mot Borås. Eller hem och hem. Numer är ju faktiskt Malmö mitt hem, men Borås kommer alltid att vara min älskade hemstad. Jag har längtat och sett fram emot att få åka hem så länge och det gör jag fortfarande. Dock känns det en aning konstigt att vara borta från Malmö så länge nu, jag har ju liksom alla mina saker här. Alla mina kläder, min säng, ja allt liksom. Så det känns konstigt att behöva välja ut vad man ska ha med sig till Borås och försöka komprimera packningen så mycket som möjligt för att få med sig allt på tåget.

I alla fall så har jag fixat skjuts till centralen imorgon, så jag slipper ta mina väskor på bussen också. Eller fixat och fixat. Jag ansträngde mig väl inte särskilt mycket för det, utan de jag hyr hos erbjöd sig att skjutsa mig när jag var uppe och pratade med dem innan. Jag fick även lite rabatt på nästa hyra för att jag ska vara hemma i Borås en hel månad. Ja, jag har faktiskt jullov i över en månad, vilket känns helt galet underbart! Så jag åker förmodligen ner till Malmö igen runt den 16 januari.

Nu måste jag dock sova så att jag åtminstone får några timmars sömn inatt. Hade tänkt sova vid niotiden idag, men det gick ju som vanligt åt pisvängen.

Kramgodnatt
- Paulina

10 december

Inlåst i en trappuppgång, ingen mobil, inget passerkort, knappt något folk i skolan.. INTE KUL!! Väldigt nära panikgränsen innan en okänd tjej tillslut hörde mina desperata knackningar och kunde släppa ut mig. Trots att min grupp suttit en liten bit bort runt hörnet från trappuppgången bara så hade de inte hört att jag knackat och jag var inte borta så länge att de hunnit börja undra, även om det kändes som att jag var inlåst i en evighet. Hemskt var det iaf, men jag kom ut, jag överlevde och jag har lärt mig en läxa!

Man skulle ju kunna tro att jag varit inlåst länge, då jag inte skrivit här på alldeles för länge, men jag har haft alldeles för mycket att göra för att orka skriva något. I helgen till exempel var Rasmus och hans familj nere i Malmö och hälsade på mig. Var verkligen jättetrevligt, shopping hela lördagen och sedan fondue på restaurangen Elysée på kvällen. Kvällarna sedan dess har bestått av att göra klart presentationsritningarna till utställingen som var igår men även en del vandrande runt i affärer för att försöka hitta julklappar, eller åtminstone försöka få idéer till vad jag ska ge. Det har dock slutat med att jag bara köpt massa saker till mig själv. Eller massa och massa. Har inhandlat lite nya kläder som faktiskt var väldigt nödvändiga (eller kanske inte). Jag är nöjd i alla fall och eftersom jag ska till Ullared om en vecka med Rasmus och inhandla ytterst billiga julklappar så kan jag ju unna mig själv lite nytt nu innan jag åker hem!

Utställningen igår gick bra och lärarna verkade gilla mina ritningar, så nu är det bara att hålla tummarna för ett VG i kursen, men jag vill inte hoppas på för mycket. Förutom utställningen har vi inget alls på schemat denna veckan, men inte är det lugnt för det. Har jobbat med husbåtsprojektet varje dag och det blir det även imorgon. Trots att vi kan bestämma våra tider själva har det blivit arbete sent varje dag. Igår till exempel kom jag hem vid tjugo över åtta efter att ha varit i skolan nästan 10 timmar. Idag blev det inte så sent, men vi träffades däremot tidigt istället. Gruppen kom hem till mig imorse vid åtta för att vi skulle få klart affischen, som vi sedan lämnat in till tryck idag. Imorgon blir det totalfokus på vad vi ska säga på själva redovisningen som är på måndag, så att vi kan öva på det under helgen och sedan träffas på söndag igen för att kolla av så att allt är okej. Förhoppningsvis blir det inte alltför sent imorgon för jag vill gärna hinna träna innan det är dags för IDOL-final! Träning beror visserligen på om jag är frisk imorgon, nu har jag nämligen lite ont i halsen och det är ju som känt inte världsbäst att träna med ont i halsen, så därför tänker jag nu försöka kurera mig med c-vitamin, halsduk och tv-tittande. Mys!

- Paulina

3 december

Idag var det uppstigning tio över sju för att kika på julkalendern. Helt okej avsnitt även idag. Jag tycker dock att det är väldigt tråkigt att det aldrig är nån snö i julkalendrarna nuförtiden. Visst att det är massa julklappar, tomtar osv. men snön är ju en av de viktigaste sakerna kring julen (även om det aldrig är snö på julafton nu för tiden). När avsnittet var slut imorse tänkte jag iaf att det var bäst att jag skyndade mig för att jag behövde cykla om en timma. När jag står och fryser i duschen inser jag dock att det ju faktiskt var två timmar kvar tills jag behövde åka, och helt plötsligt hade jag jättegott om tid och kunde för en gångs skull hinna med allt jag ville göra på morgonen och dessutom komma i tid till skolan! Framsteg Paulina Bredberg. I skolan väntade hårt arbete med broschyr och powerpointpresentation som skulle lämnas in senast kl 17. När vi nu är klara med det så bestämde vi oss för att ta ledigt imorgon som belöning och fortsätta med projektet på måndag istället. Detta passar mig bra med tanke på att jag verkligen behöver ta tag i mitt julklappsköpande, så jag ska träffa en klasskompis imorgon och gå en sväng på stan och kika lite. Jag har ju så himla många att ge till med. Jag skrev nyss upp alla som jag förväntas ge julklapp till och jag fick det till 23 personer. Galet! Jag får nog ta och fjäska lite med mamma och pappa så att de kan fixa några åt mig. Kommer aldrig hinna eller ha råd annars.

Just det. Tyvärr så var inte ont i armen den enda biverkningen jag fick från grissprutan. Började få ont i magen och må illa igår kväll, sen så sov jag uselt inatt, vaknade jättemånga gånger och kände mig jättekonstig. Mådde fortfarande illa imorse och kände mig som om jag hade feber, men det hade jag inte som tur var. Dock så har jag inte lika ont i armen idag som jag hade igår, och jag mådde mycket bättre när jag varit uppe några timmar. Men är rätt trött nu efter att inte ha sovit så mycket inatt, så det blir snart sängen. :)

- Paulina

2 december

Idag har jag fått min dos av kontrollerad grissjuka! Ja det vill säga att jag har vaccinerat mig mot den nya influensan, eller svininfluensan som den så fint kallas. Sprutan gjorde inte särskilt ont, men nu börjar det kännas lite ömt i armen. Får hoppas på att arm-ont är den enda biverkning jag får, för jag hinner inte bli sjuk eller nåt nu. Har massor att göra i skolan. Imorgon ska en del av slutprojektet lämnas in och vi är tyvärr inte riktigt klara med det än, trots att vi idag spenderade 8,5 timmar i skolan. I slutet var vi alla så sjukt trötta att vi bara skrattade. Snodde till exempel varandras telefoner och skickade suspekta sms till varandra.

Trots ont i armen, trötthet och att jag inte alls hunnit med allt jag tänkt idag har det varit en helt okej dag. Väldigt rolig måste jag säga, tro det eller ej med tanke på att den mest spenderats i skolan. När jag kom hem var dessutom min cykel fixad! :D Det var ett monsterhål i däcket, så alltihop fick tydligen bytas. Jag har verkligen en snäll hyresvärd som fixade det åt, men jag får nog gå upp till honom imorgon och tacka och ge honom lite pengar för att han fixat nytt däck och grejer. Det som är lite trist är att jag precis vant mig vid att åka varm buss till och från skolan. Nu måste jag cykla i kyla och regn, men det är mest positivt med cykelbar cykel igen faktiskt. Slipper gå när jag ska handla till exempel!

Julkalendern var aningen bättre imorse faktiskt och jag har insett att jag nog inte kan kolla med så extremt kritiska ögon längre. Jag är ju trots allt ingen liten barnrumpa längre, kanske är logiskt att jag inte gillar barnprogram lika mycket nu som då.. Jag hoppas dock på att det imorgon blir ännu bättre!

- Paulina




1 december

Idag har jag köpt en julklapp, till mig själv! :O Ja så illa är det faktiskt, men tänk vad bra att köpa till sig själv. Man vet ju precis vad man vill ha. Denna julklapp var dock inte bara något jag ville ha utan faktiskt något som jag behöver, och jag behöver det faktiskt nu med en gång. Jag köpte nämligen en del pennor som jag ska ha till mina presentationsritningar. Riktigt härliga pennor faktiskt, det är tydligen sådana som är bra att använda när man ritar Manga också, så jag får väl helt enkelt börja med det om jag tröttnar på att rita hus. Jag tror dock inte att de pennor jag köpte idag kommer räcka till mina presentationsritningar, jag måste nog ha några fler färger, så jag får väl helt enkelt utöka min julklapp imorgon.

Innan ikväll bestämde jag mig äntligen för att stryka mina dukar, som har legat skrynkliga i klädskåpet ända sedan jag tvättade dem i början av oktober. De blev släta och fina, men jag lyckades däremot missfärga köksbordet totalt. Trots att jag haft handduk under var det stora turkosa (?) fläckar efteråt. Lite smått panik kanske, men jag tror att jag lyckades få bort dem nästan helt. Bordet är dock inte riktigt lika blankt som det var förut, men det gör väl inget..?

Måste bara säga att jag imorse gick upp tio över sju för att kolla julkalendern. Jag blev en aning besviken. Riktigt dålig inledning av årets julkalender, och jag hoppas verkligen att fortsättningen blir bättre, för imorgon blir det till att stiga upp tidigt igen och kolla. Visserligen verkar det ju gå utför för julkalendrarna över huvud taget. Det var bättre förr, det må jag säga!

Imorgon tänkte jag försöka vaccinera mig mot grissjukan faktiskt. Det är öppet för folk som inte är skrivna här i Malmö, både i morgon och på torsdag, så jag tänkte att det kanske är värt att gå dit och få den där sprutan ändå.

- Paulina

RSS 2.0