Mumsig chili



Då var det äntligen dags för mig att dela med mig av receptet på min goda chili! Nackdelen är dock att jag har lite svårt att beskriva exakta mått på ingredienserna. Jag brukar improvisera med framförallt kryddorna, så ni får helt enkelt gå på känsla och er egen smak. Jag gillar när det är riktigt starkt, så jag brukar ösa på rejält med alla möjliga starka kryddor. Jag gillar dessutom att experimentera lite och nästa gång funderar jag på att ha i lite andra sorters bönor också. Men. Här kommer i alla fall ett slags grundrecept som kan vara bra att utgå ifrån. Ett hett tips är att använda en gjutjärnsgryta, så blir det mindre disk!


PAULINAS CHILI

ca. 500 g köttfärs
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
1-2 röda chilifrukter
1 paket (500g) finkrossade tomater med chili (från ICA)
1 paket (380g) vita bönor i tomatsås (från ICA) 
salt, svartpeppar, spiskummin, paprikapulver, cayennepeppar, chilipulver, chiliflingor
Några matskedar chilisås
ev. några matskedar vetemjöl och ett par dl. mjölk/grädde

Börja med att riva eller finhacka den gula löken. Bryn den i en klick smör. Häll sedan i köttfärsen och bryn den tills den är genomstekt. Om du vill ha chilin lite lösare strör du sedan över lite vetemjöl och häller på mjölk/grädde (dvs. gör en slags redning), annars kan du skippa detta momentet. Krydda sedan med salt, peppar och övriga kryddor. Blanda ner finhackad chilifrukt, pressad vitlök och chilisås. Häll sedan i de finkrossade tomaterna och blanda runt ordentligt. Låt sedan grytan stå och puttra i ca. 10 minuter. Därefter häller du i de vita bönorna i tomatsås och låter koka ytterligare ett par minuter så att allt blir varmt. Smaka av och krydda eventuellt med mer av det som du tycker saknas (t.ex. chiliflingor om du vill ha det starkare). 

Servera sedan som en en soppa med en klick creme fraiche och bröd (t.ex. tortilla eller pitabröd). Eller tillsammans med ris om du hellre vill ha det. 


Smaklig måltid!





Kommentarer
Postat av: Malin Sundbaum

Fredrik "chilli-mannen" Jonsson hälsar att han tycker att du jobbar på bra! ;) Han fyllde typ hela vår frys av chilli för ett tag sedan. Hehe

Svar: Åh, en till chili-älskare! Det gillas! :D Har han några goda tips som kan förgylla min chili ännu mer får han gärna dela med sig! :D
Paulina

2012-11-07 @ 23:40:27
Postat av: Malin

Fredrik säger:
"den heliga treenigheten". ;) Det ska tydligen vara gul lök, paprika och själkselleri. Hehe

Svar: Hm.. själkselleri alltså? Jag vet knappt vad det är för något! :P
Paulina

2012-11-14 @ 17:32:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0