Paj till kvällsmat


 
Jag sitter just nu med en stor mugg chai-te och två tomma minipajformar framför mig. Jag håller nämligen på och experimenterar lite. Eftersom jag älskar paj i alla former och eftersom jag dessutom kör på lite lchf just nu (dock inte strikt) så vill jag hitta ett optimalt pajrecept som är lite mer åt lchf-hållet än vanlig paj. Igår testade jag att göra en liten äpplepaj med mandelmjöl. Idag blev det en hallon- och en björnbärspaj med kokosmjöl. Kokosmjöl har ju lite mer kolhydrater än mandelmjölet, men kan vara trevligt att växla med, och har ju betydligt mindre kolhydrater än vanligt vetemjöl.

För att göra det lätt för mig använde jag mig av det enklaste pajreceptet man kan tänka sig, nämligen ett jag hittade hos Petra häromdagen. Blanda mjöl och socker (i mitt fall Stevia strö) och strö över bären/frukten och hyvla sedan smör över alltsammans. Eftersom jag bara gjorde i en liten portionspajform improviserade jag lite med mängden. Tog så mycket torrvaror så det täckte bären och sen täckte jag det med ett tunt lager med smör. Gräddade sedan i 200 grader i drygt 20 minuter. Igår tog det nog ca. 30 minuter i ugnen för att äpplena skulle bli lagom mjuka.

Jag måste säga att både äpplepajen igår och bärpajerna idag var riktigt mumsiga! Jag åt dem med en klick vispad grädde till. Känns kul att experimentera när resultatet faktiskt blir bra också (vilket det INTE blir ibland..). Nästa gång ska jag nog testa att knåda ihop torrvarorna med smöret, så det blir lite mer smulpaj över det. Dock får det nog vänta ett tag. Jag kan ju faktiskt inte hålla på och äta paj varenda dag, även om jag bara gör i små portionsformar. 

Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0