21 april

Har inte haft så värst mycket energi det senaste. Även om jag velat skriva så har bloggen fått hamna lite i skymundan, men nu tänkte jag uppdatera er alla om vad som händer och hur jag mår. 

I söndags då jag skrev senast mådde jag hyfsat bra på dagen och fick som sagt en del vettigt gjort, men framåt eftermiddagen och kvällen mådde jag allt sämre och ringde tillslut sjukvårdsrådgivningen. De tyckte att jag skulle åka till en vårdcentral igen för att ta nya test. Jag åkte då på kvällen till samma vårdcentral som jag varit förra gången och de tyckte det var konstigt att penicillinet inte hjälpt. De tog nytt blod och hals-test och sedan fick jag ett nytt, starkare penicillin utskrivet. Jag tänkte att nu borde jag väl ändå bli frisk snart!

Det blev dock bara värre och värre, igen. I måndags lyckades jag ta mig till skolan, men åkte hem igen innan lektionen var slut. Även igår, tisdag, tog jag mig till skolan för att rita lite på mitt hus som ska lämnas in imorgon. Jag hann dock inte klart innan det var dags att möta Rasmus på centralen. Åh vad underbart det är att han är nere hos mig nu, behöver inte känna mig lika ensam och övergiven. Igår kväll började halsen göra riktigt ont igen, i vanlig ordning, och jag sov riktigt uselt inatt. Somnade inte förrän vid 2 och sedan låg jag vaken en stund varje timma. På morgonen hade jag så ont att jag inte kunde göra annat än gråta och det fortsatte jag med i stort sett hela förmiddagen. Varken jag eller Rasmus visste vad vi skulle ta oss till. Jag låg ihopkurad på kökssoffan och grät. Tillslut bestämde vi oss för att åka in till akuten, för såhär kunde vi inte ha det. Vi ringde dock sjukvårdsrådgivningen innan för att höra efter vad de tyckte och efter ett väldigt långt samtal kom vi fram till att det helt enkelt var lika bra att åka in till sjukhuset.

Så det gjorde vi. Åkte en fullproppad buss, i världens skitväder, till sjukhuset och letade reda på akutmottagningen. Där skickade de vidare oss till Öron-Näsa-Hals där jag skulle bli undersökt. Där fick jag ligga och vänta i ett vilrum tills dess att en läkare kunde undersöka mig. Han kom ganska snabbt fram till att det förmodligen var körtelfeber, då mina körtlar runt hela halsen var väldigt svullna, slemhinnorna i näsan var svullna, mina halsmandlar var extremt svullna och så vidare.. De var dock tvungna att ta massa tester för att bekräfta det, så de tog två halsprover och fem olika blodprover. Fick en spruta en armvecket när de skulle ta blod för första gången i mitt liv, det var lite småläskigt.

Efter ungefär en timma hade de fått alla provsvaren och jag fick prata med läkaren igen. Medan vi väntade hade smärtan i min hals börjat avta litegranna tack vare ett smärtstillande piller som jag fick och jag kunde äntligen få mig lite mer vätska och en liten bit av Rasmus wienerbröd, vilket var den första maten jag fick i mig på hela dagen. Då var klockan ungefär fyra. Läkaren sa i alla fall att provsvaren tydligt visade att det var körtelfeber jag har och det inte var konstigt att penicillinet inte verkat. Jag ska ändå fortsätta äta det penicillin jag har för att det ev. kan utvecklas bakterier under tiden. Annars finns det ingen medicin som hjälper mot just körtelfeber utan det är bara att vila massor och vänta på att det går över. Jag fick åtminstone utskrivet smärtstillande tabletter som jag kan äta när det är som värst, så att jag kan få i mig mat och vätska.

Det har varit en minst sagt lång och jobbig dag, så nu blir det en varm dusch, sedan lite tv och efter det sova. Förhoppningsvis har jag ork nog att ta mig till skolan imorgon för att göra klart en inlämning. Känns väldigt tråkigt om jag hamnar allt för mycket efter i skolan tack vare det här.


- Paulina

Kommentarer
Postat av: Carina

Stackars liten! Körtelfeber är inte att leka med och jag hoppas att de informerade dig väl om detta och långdraget är det. Bara att ta sig till skolan är för mycket. Men jag förstår dilemman med att inte halka efter i skolan. Hoppas att du har förstående lärare och bra klasskompisar som kan serva dig på bästa tänkbara sätt och du INGEN träning på väldigt länge. Krya på dig och förlåt att jag rycker in när mamma är borta men jag vill dig bara väl. Kram Carina

2010-04-22 @ 09:08:59
Postat av: Paulina

Ja, jag har läst på ordentligt om Körtelfeber, det gjorde jag redan i början när jag började misstänka det. Så nu blir det ytterligare ett par månader utan träning även om det känns otroligt trist.

Det är absolut ingen fara, jag blir bara glad över att ni där hemma bryr er om mig. Har kännt mig så otroligt övergiven här nere.

2010-04-22 @ 21:46:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0